Pada tahun 1983, seorang ahli psikologi barat iaitu Howard
Gardner telah mengasaskan satu teori yang berkaitan dengan kecerdasan iaitu
teori kepelbagaian kecerdasan melalui bukunya Gardner, Frames of Mind. Teori
ini hasil daripada kajian beliau yang dijalankan terhadap pelbagai lapisan
masyarakat yang mempunyai pelbagai kriteria tersendiri dalam kalangan
kanak-kanak biasa dan kanak-kanak istimewa. Menurut Howard Gardner, kecerdasan
tidak boleh diwarisi semata-mata dan kecerdasan boleh dipengaruhi oleh budaya,
persekitaran, peluang pendidikan, makanan, suasana pembelajaran dan lain-lain.
Teori Kecerdasan Pelbagai yang diperkenalkan oleh Howard Gardner lebih kepada
aspek kognitif dan perkembangan psikologi, antrapologi dan sosiologi dalam
menjelaskan kecerdasan manusia.
Pada mulanya teori ini terdiri daripada tujuh kecerdasan
tetapi pada tahun 1999, dua lagi kecerdasan dimasukkan kedalam teori ini. Pendapat
yang dikemukakan oleh Howard Gardner menunjukkan bahawa kecerdasan seseorang
dapat ditingkatkan melalui pendidikan dan latihan. Beliau telah menyenaraikan
sembilan kecerdasan yang terdapat pada seseorang. Kecerdasan seseorang tidak
semestinya melibatkan kesemua kecerdasan yang dinyatakan oleh Howard Gardner. Menurut
Gardner, setiap individu mempunyai tahap kecerdasan yang berbeza kecerdasan dan
kecerdasan tersebut boleh ditingkatkan dengan pendidikan melalui aktiviti yang
bersesuaian. Dalam konteks pendidikan guru memainkan peranan penting untuk
merancang aktiviti dalam pengajaran dan pembelajaran supaya dapat memenuhi
keperluan kecerdasan iaitu yang terdiri daripada sembilan kecerdasan yang
diperkenalkan oleh Gardner.
*Jika anda menyukai Entry ini, silalah klik 'LIKE' dan 'SHARE' button untuk dikongsi bersama rakan anda di FaceBook~
No comments:
Post a Comment